Seleccioni el seu idioma

music

 

ភ្លេង​និង​ចម្រៀង ជា​សារ​សំខាន់​មួយ​នៃ​ជីវិត​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​និង​រួមបញ្ចូល​ក្នុង​ឆាក​ជីវិត​របស់​បុគ្គល​មួយៗ​ តាំង​ពី​ពេល​កើត ទៅ​ដល់​ពេល​ពេញវ័យ ដល់​ពេល​អាពាហ៍ពិពាហ៍ និង​ដល់​ពេល​មរណ។ ដូច​ជា​បាន​រៀបរាប់​ក្នុង​កម្មវិធី​ពី​ពេល​បើក​សម្ភូតិ​មជ្ឈមណ្ឌល​វិជ្ជាជីវៈ​នៃ​សហគមន៍​ខ្មែរ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៨៨ «…ភ្លេង​ជា​ព្រលឹង​ខ្មែរ។ វា​នៅ​ជា​មួយ​ក្នុង​ពេល​សប្បាយ​និង​ពេល​ទុក្ខ​ព្រួយ។ វា​ជា​ការសម្ដែង​របស់​បុគ្គល​ របស់​មនុស្ស និង​របស់​ភាព​ជា​ខ្មែរ»។ ​

 

ការ​បង្កើត​ឡើងវិញ​នៃ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ភ្លេង​ខ្មែរ​នៅ​ឡងប៊ិច​មាន​ការ​ពិបាក​ណាស់។ ពេល​ដំបូង ប្រដាប់​ប្រដា​ភ្លេង​មិន​មាន​នៅ​ឡើយ​ទេ ហើយ​មាន​តែ​អ្នក​ចេះ​តិច​ណាស់​ដែល​ដឹង​អំពី​បែប​បទ​ភ្លេង​​ផ្សេងៗ​និង​ប្រដាប់​ប្រដា​ទាំង​នោះ។ អ្នក​ដែល​មាន​ចំណេះ​ដឹង​បាន​បង្រៀន​អ្នក​ដ៏ទៃ​ទៀត ហើយ​ដន្ត្រី​ខ្មែរ​ពីរ​បី​ក្រុម​ក៏​បាន​បង្កើត​ឡើង​ ដើម្បី​សម្ដែង​ក្នុង​វិធី​សំខាន់​នានា ដូច​ជា​ក្នុង​ពិធី​ចូល​ឆ្នាំ​និង​ពិធី​អាពាហ៍ពិពាហ៍។ ពេល​ដែល​អាច​ធ្វើ​ទៅ​បាន ក្រុម​តន្ត្រី​មក​លេង​អម​របាំ ប៉ុន្តែ​ដោយ​សារ​មាន​អ្នក​លេង​ភ្លេង​តិច​ពេក​នៅ​ឡងប៊ិច​  របាំ​តែងតែ​លេង​ដោយ​ប្រើ​ភ្លេង​ដែល​បាន​អាត់​ទុក។.

 

 

ទោះបី​ជា​មាន​អ្នក​ជំនាញ​ខាង​ភ្លេង​បុរាណ​ចំនួន​តិច​នៅ​ឡងប៊ិច​ក៏ដោយ មាន​លេង​ភ្លេង​សម័យ​ជា​ច្រើន​ដូច​ជា​ក្ដារចុច​keyboard​ ហ្គីតា និង​ស្គរ។ រ៉ក់​អែន​រោល (rock and roll)​ មាន​ប្រជាប្រិយ​ភាព​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ពី​ឆ្នាំ​១៩៦០​ទៅ៧០ ហើយ​ការ​បង្កើត​ក្រុម​តន្ត្រី​មក​ប្រគំ​ គឺ​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​សកម្មភាព​វប្បធម៌​ខ្មែរ​នៅ​ឡងប៊ិច​ តាំង​ពី​ពេល​និស្សិត​មក​ដល់​ដំបូង។ វគ្គ​នេះ​បង្ហាញ​ត្រួសៗ​ពី​តន្ត្រី​គ្រប់​បែប​យ៉ាង​ពី​បុរាណ​ទៅ​បែប​ថ្មី​ដែល​បាន​បង្កើត​ដោយ​ខ្មែរ​ជំនាន់​ក្រោយ។

 

 

 

 


អត្ថបទ​បន្ថែម

 Catlin, Amy (1992) Khmer Classical Dance Songbook.   Van Nuys, CA: Apsara Media for Intercultural Education.

Kays, John (2000) The Music of Chinary Ung: a synthesis of Asian aesthetics and western technique.  Thesis, Ph.D.: University of Kentucky.

San, Sam-Ang (1988) The Pin Peat Ensemble: Its History, Music, and Context. Thesis, Ph.D.:Wesleyan University.

Sam, Sam-Ang (1991) Silent Temples, Songful Hearts: Traditional Music of Cambodia.  Danbury, CT: World Music Press.